MijnBurgemeester
Met MijnBurgemeester betrekt u inwoners via een online enquête bij de profielschets van de nieuwe burgemeester. Met representatieve uitkomsten, zonder invullers van buiten uw eigen gemeente.
Bij veel vertrouwenscommissies leeft de wens inwoners te betrekken bij het benoemingsproces. Necker ontwikkelde daarvoor samen met zusterbedrijf Citisens de MijnBurgemeester tool. Inmiddels maakten ruim 50 gemeenten gebruik van deze consultatie en is de tool op basis van onze ervaringen steeds verder doorontwikkeld. Hierdoor beschikken wij over een gevalideerde vragenlijst en weten we precies wat er nodig is om tot hoge en representatieve respons te komen.
Hoe gaat het in zijn werk
Iedereen in de gemeente die mee wil doen, kan via de online MijnBurgemeester-tool antwoord geven op een aantal stellingen. Deze stellingen gaan over welke kwaliteiten, vaardigheden en eigenschappen de nieuwe burgemeester volgens uw inwoners moet hebben. De consultatie levert waardevolle input op voor de profieltekst en biedt kleurig voor de tekst.
Kenmerken van MijnBurgemeester
- Iedereen kan meedoen. Doordat MijnBurgemeester via een open link is in te vullen kunnen alle inwoners uit uw gemeente meedoen. Zo kunt u via een locatiegerichte campagne de enquête breed onder de aandacht brengen van uw inwoners, zonder daarbij mensen buiten te sluiten.
- Door onze uitgebreide validatiecheck filteren we oneigenlijke invullers (bijvoorbeeld van buiten de eigen gemeente) uit de dataset en zorgen we voor representatieve resultaten.
- In tegenstelling tot bijvoorbeeld enquêtes via SurveyMonkey en Google Forms is MijnBurgemeester volledig AVG-proof ingericht. Dat betekent onder meer dat de inbreng van inwoners alleen op Nederlandse dataservers wordt opgeslagen en persoonsgegegevens niet langer dan 6 maanden bewaard blijven.
Uitgebreide campagnemogelijkheden voor extra zichtbaarheid
Om een hoge respons te krijgen, bieden wij de mogelijkheid voor een aanvullende campagne. Daarbij maken wij gebruik van onder meer sociale media, en diverse nieuwssites zoals NU.nl en AD.nl. Alle middelen worden daarbij opgemaakt in uw huisstijl.
Uiteraard bieden wij ook mogelijkheden voor de minder digitaal vaardige inwoners. Zo kunnen we enquêteren op de weekmarkt en/of kunnen mensen via onze onderzoekstelefoon kosteloos een papieren enquête opvragen. Doordat ons team jaarlijks zo’n 75 consultaties uitvoert weten wij precies wat er nodig is om tot de benodigde respons te komen.
Spoed?
In drie werkdagen kunnen we de tool klaar hebben voor gebruik.
Meer weten over open link onderzoek?
Collega Anne van de Meerakker schreef hier een blog over op de website van Citisens.